Mafia mașinilor avariate: o amenințare ascunsă pentru Europa
O rețea criminală de proporții epice a fost destructurată recent, dezvăluind o schemă de contrabandă cu mașini grav avariate, care a pus în pericol siguranța consumatorilor din întreaga Europă. Sub coordonarea Europol și a Parchetului European (EPPO), ancheta a scos la iveală o operațiune complexă ce a implicat 18 țări, inclusiv România.
Mașinile, achiziționate din Statele Unite la licitații online, erau transportate în Uniunea Europeană prin intermediul unor companii fictive și facturi false. După reparații superficiale, vehiculele erau vândute ca fiind „ca noi”, ascunzându-se istoricul lor de accidente grave. Această practică nu doar că a fraudat statele europene de milioane de euro în taxe, dar a expus cumpărătorii la riscuri majore de siguranță.
O schemă criminală cu ramificații globale
Operațiunea, denumită „Nimmersatt” („Insatiabil”), a implicat o colaborare internațională fără precedent. Aproximativ 1.000 de polițiști, ofițeri fiscali și vamali au efectuat peste 200 de percheziții în țări precum Germania, Lituania, România, Spania și altele. În urma acestor acțiuni, zece suspecți, inclusiv liderul rețelei, un cetățean lituanian, au fost arestați, iar alți 18 au fost audiați.
Investigațiile au dezvăluit că mașinile erau importate prin porturi strategice din Europa, precum Anvers, Bremerhaven și Rotterdam. Pentru a evita taxele vamale, infractorii utilizau facturi falsificate, declarând valori mult mai mici decât cele reale. După reparații superficiale în ateliere din Lituania, vehiculele erau vândute în Germania și alte țări europene, fiind prezentate ca fiind în stare perfectă.
Fraudă fiscală și concurență neloială
Un alt aspect alarmant al acestei scheme a fost utilizarea ilegală a „schemei de impozitare în marjă”. Aceasta permite revânzătorilor să plătească TVA doar pe marja de profit pentru bunuri second-hand. Totuși, organizația criminală a aplicat această prevedere în mod fraudulos, reducând artificial prețurile și creând o concurență neloială pe piață.
În Lituania, gruparea a folosit companii locale pentru a spăla profiturile obținute din fraudele cu TVA și plăți în numerar. Se estimează că doar din această țară au fost vândute peste 16.500 de mașini, generând venituri de 144 de milioane de euro.
Impactul asupra consumatorilor și economiei
Pe lângă prejudiciul financiar de peste 31 de milioane de euro adus statelor europene, această schemă a pus în pericol viețile a mii de consumatori. Mașinile vândute aveau adesea airbag-uri lipsă sau alte defecțiuni grave, fiind un pericol iminent pe drumurile publice. În plus, concurența neloială a afectat negativ dealerii auto care respectă legea.
Autoritățile au reușit să blocheze conturi bancare și să confisce 116 vehicule, în valoare de aproximativ 2,3 milioane de euro, alături de 0,5 milioane de euro în numerar și articole de lux. Totuși, amploarea acestei rețele criminale arată cât de vulnerabilă poate fi piața europeană în fața unor astfel de operațiuni bine organizate.
Un efort internațional pentru justiție
Grație colaborării dintre EPPO, Europol, Eurojust și autoritățile naționale, această schemă complexă a fost dezmembrată. Investigația continuă, iar autoritățile speră să recupereze o parte semnificativă din prejudiciu și să aducă toți vinovații în fața justiției. Acest caz subliniază necesitatea unei vigilențe sporite și a unei cooperări internaționale pentru a combate criminalitatea organizată.