Dezastrul Economic: Damen Abandonează Șantierul Naval Mangalia
Într-o mișcare care a zguduit piața navală și economia locală, gigantul olandez Damen a decis să se retragă din acționariatul șantierului naval din Mangalia, punând capăt unei asocieri ce părea promițătoare la început. Decizia, luată cu o majoritate covârșitoare de 93,8878% din voturi, marchează sfârșitul unei ere pentru industria navală românească. Doru Jianu, numit în funcția de director general, va avea sarcina dificilă de a gestiona consecințele acestei separări.
Insolvența: Ultimul Cui în Sicriul Șantierului Naval Mangalia
La doar șase ani după preluarea unui pachet minoritar de 49%, Damen a solicitat intrarea în insolvență a șantierului naval Damen Mangalia, un act care a declanșat procedura legală de insolvență în iunie anul acesta. Cu datorii ce se ridică la un miliard de lei și pierderi acumulate de 582 mil. lei în ultimii patru ani, situația financiară a șantierului pare irecuperabilă. Această decizie nu doar că pune în pericol viitorul a aproape 2.000 de angajați, dar și subliniază vulnerabilitățile unei industrii vitale pentru economia națională.
O Lecție Dureroasă despre Parteneriatele Internaționale
Tranzacția din 2018, care a văzut Damen preluând controlul de la Daewoo și promițând o nouă direcție pentru șantierul naval Mangalia, se încheie acum într-un eșec răsunător. În ciuda unui început promițător, cu profituri înregistrate în 2017, colaborarea s-a dovedit a fi un dezastru financiar și strategic. Această situație ridică semne de întrebare serioase despre capacitatea României de a atrage și menține parteneriate internaționale solide, în special în sectoare considerate strategice pentru securitatea și prosperitatea națională.
Viitorul Industriei Navale Românești: Între Speranță și Realitate
În timp ce șantierul naval din Mangalia se confruntă cu o perioadă de incertitudine, este esențial ca toți actorii implicați – de la guvern la comunitatea locală – să reflecteze asupra pașilor necesari pentru revitalizarea acestei industrii. Eșecul parteneriatului cu Damen nu trebuie să fie sfârșitul poveștii pentru șantierul naval Mangalia sau pentru industria navală românească. În schimb, ar trebui să servească drept un punct de cotitură pentru reevaluarea strategiilor de dezvoltare și atragere a investițiilor, cu scopul de a asigura un viitor mai stabil și mai prosper pentru acest sector vital.
Sursa: Realitatea.net